„W 70. rocznicę śmierci oraz 125. rocznicę urodzin Stanisława Ignacego
Witkiewicza powstał spektakl inspirowany młodzieńczą twórczością Witkacego, w
której już można dostrzec cechy charakterystyczne dla całej późniejszej jego
dramaturgii. Stanowi próbę pokazania, jak kształtowała się młodzieńcza wrażliwość
jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku – jaki wpływ na jego wyobraźnię
miała epoka, w której żył; dzieła literackie, plastyczne, muzyczne etc. Te wczesne
proroctwa dotyczące zagłady świata – ostrzeżenie przed nieuchronną katastrofą –
wszechogarniającą bezkształtnością i utratą indywiduum, pełne są jednak
groteskowego – iście witkacowskiego – poczucia humoru.
Można rzec – całe to Zdarzenie to ‘coś’ między Urodzinami a Stypą (24 II 1885 –
18 IX 1939). Tekst (młodzieńcze – właściwie – dziecięce dramaty Witkacego z
1893 r.) jest więc pretekstem dla zabawy (wspólnej) w teatr (w tworzenie teatru,
rozmowę) właśnie jako gra – proces – stawanie się etc.).
Owe juwenilia Witkacego to także pretekst do pokazania tworzenia się wyrazistej
czy już profetycznej – jak chcieliby co poniektórzy – wyobraźni autora Bezimiennego
dzieła. A może patologicznej osobowości przyszłego geniusza? Osobowości
kształtowanej bardzo swobodnie przez jego ‘straszliwych wychowawców’?”